Tilbage til oversigten
Skønhed

Podcast & interview om fordomme og kosmetiske behandlinger

Det er kun forfængelige mennesker med dårligt selvværd, der får lavet kosmetiske behandlinger og skønhedsoperationer. Når du først har fået lavet en behandling, kan du ikke stoppe igen… mere vil have mere.

Det er blot nogle af de mange fordomme, der (stadig) lever i bedste velgående, når snakken falder på kosmetiske behandlinger. Det er dog fordomme, der er meget lidt hold i. Har du det dårligt indeni, vil du næppe få det meget bedre af at ændre alt muligt ved dit ydre. Dét, at få lavet en behandling handler nemlig IKKE om at ændre dén, du er. Det handler om at forstærke dit smukke indre og hjælpe dig med at blive den allerbedste udgave af dig selv!

Dét – og meget mere – er på tapetet, når Christina Rievers (CR) tager en snak med ejer af CeriX Rie Jensen (RJ) i podcasten ”Fuld af fordomme”, som netop handler om alle de fordomme, der eksisterer derude.

Lyt på Spotify, Apple, Google eller dér, hvor du lytter til podcast.

CR: Hvordan er du kommet så langt i så ung en alder?

RJ: Den første CeriX klinik åbnede i hjertet af København i 2016, men jeg har været i den kosmetiske branche siden 2009. I årene op til, jeg åbnede CeriX, brugte jeg en masse tid og energi på at dygtiggøre mig, men også på at finde ud af, hvad der skulle til for at drive en kosmetisk forretning. Der er mange regler, restriktioner og registreringer, der skal være på plads, og som man skal efterleve for at åbne en klinik. Det var meget vigtigt for mig, at jeg havde styr på alt det formelle, inden jeg åbnede min egen klinik – hvad kræver det, og hvad skal der til for at drive en kosmetisk klinik? Da jeg havde den rette knowhow, følte jeg mig klar til at åbne. Som så mange andre, der åbner deres egne forretninger, finder man hurtigt ud af og bliver overrasket over, at det kræver mere, end man måske havde regnet med. Der var lige pludselig mange ting, som jeg ikke vidste noget om. Marketing kommer f.eks. ikke af sig selv, og det kræver en helt anden viden, som jeg ikke er uddannet indenfor. Derfor fandt jeg hurtigt ud af at alliere mig med eksperter på de områder, som jeg ikke selv er ekspert på. På den måde kunne jeg f.eks. sikre den mest effektive branding af forretningen, så folk fandt ud af, hvem CeriX er. Og det er gået superstærkt!

CR: Ja! 8 klinikker på 5 år?

RJ: Ja, det er i vid udstrækning et spørgsmål om, hvad man vælger at prioritere. Det er et bevidst valg for mig og min partner Kjenneth, at vi gerne ville udvide forretningen hurtigt. Og helst inden etablering af familie – for det kræver meget hårdt arbejde. Jeg er meget bevidst om, at jeg ikke kan arbejde 80-100 timer om ugen, som jeg har gjort de sidste mange år, hvis jeg skal stifte familie – det har jeg i hvert fald ikke lyst til! Så for mig var det vigtigt at sætte alle sejl ind i forhold til at udvikle CeriX. Formålet med at åbne CeriX har aldrig været ”bare” at åbne en kosmetisk klinik. Der har været mange tanker bag, som netop handler om fordomme og om, hvordan vi kan komme dem til livs. Der skulle en masse nytænkning til for at komme udover de almindelige, gængse fordomme om den kosmetiske branche – for dem er der mange af.

Mit mål med CeriX har fra starten været at aftabuisere dét at få lavet kosmetiske behandlinger og trække kosmetiske behandlinger ned i øjenhøjde.

Det er bl.a. også derfor vores klinikker ligger synligt i gadeplan. Det skal gøres visuelt for folk, at kosmetiske behandlinger svarer til at gå til frisøren, til træning eller få lavet negle. Det handler jo i bund og grund om forfængelighed, og i virkeligheden handler det jo om det samme.

rie_posing_om_os35

CR: Hvorfor er det okay at gå til frisøren, men forbudt at få lavet kosmetiske behandlinger?

RJ: Det er jo et godt spørgsmål, og et spørgsmål jeg har stillet mig selv mange gange. Da jeg startede i 2009, var det nærmest så grelt, at mit arbejde blev udskammet. Folk kunne ikke forstå, hvordan jeg kunne lave sådan noget ”fy-fy” – og hvordan jeg kunne se mig selv i øjnene, når jeg lavede noget, som ændrede folk. Jeg tror lige præcis, det er nøglen til at forstå den kosmetiske branche – for os handler det ikke om at ændre folk! Det handler ikke om at få folk til at se anderledes ud. Det handler om at gøre folk tilfredse og tilpas i deres egen krop. Det gør man ikke ved at overbehandle og ved at få folk til at se anderledes ud. Det gør man kun, hvis man kan få det indre til at harmonere med det ydre – og den anden vej rundt. Det er ekstremt vigtigt for mig – og for os i CeriX – at de to ting (red. det indre og det ydre) skal harmonere. Hvis man ikke har det godt indeni, kommer man aldrig til at blive smuk udvendig, uanset hvor mange behandlinger vi laver. Det vil aldrig give dig det ønskede resultat. Er man omvendt tilfreds med sig selv, så kan vi med små diskrete behandlinger, som gør, at man ikke kommer til at se anderledes ud, men som giver det her friske look – eller fjerner pigmentpletter eller de ar efter akne, man har haft, siden man var teenager, som gør, at man altid gemmer sig lidt, eller at man altid tager meget makeup på. Hvis man kan gøre noget ved det, synes jeg helt klart, at vi (også) oplever, at folk får et forbedret selvværd, og det er rigtig ’fy-fy’ at sige… for hvis man siger det, så får folk jo lavet det, fordi de gerne vil forbedre deres selvværd. Der må jeg bare sige: Nej, det gør de ikke – selvfølgelig har vi nogle, der kommer ind med et dårligt selvværd, men så er vi heller ikke bange for at sige til dem, at måske ikke er nu, at de skal starte med behandlingerne. Omvendt kan vi se, at hvis vi laver nogle små diskrete ’forbedringer’, så løfter det bare. Vi kan have små mus, der kommer ind i forretningen. Vi kan have dem, som viser tandkød, når de smiler og græder, når de ser resultatet, for det er noget, de har levet med altid – og behandlingen tager måske 5 minutter. Det er lidt, der skal til for at gøre en så kæmpestor forandring for den enkelte.

Jeg tror, at folk er vant til at forbinde kosmetiske behandlinger med at ligne et ’freakshow’ med alt for store læber eller alt for store bryster, og jeg tror, at det er det, der gør, at folk tænker, at det ikke er okay at få lavet kosmetiske behandlinger sammenlignet med at gå til frisøren, få lavet negle eller hvad man ellers gør for at holde sig ved lige.

Jeg tror, det er en uvidenhed om, hvad man kan med kosmetiske behandlinger og de resultater, man får ud af det. Selvfølgelig er der klinikker, der laver mere ’overgjorte’ behandlinger, men det er et bevidst valg, man som kunde skal tage – hvad er det for et sted, man gerne vil gå? Er det et sted, hvor man er tro mod det naturlige og ikke ændrer, men forbedrer ud fra de træk, man har i forvejen og ens naturlige anatomi, så udgangspunktet respekteres.

CR: Jeg oplevede, at de fleste advarede mig mod de overgjorte resultater, før jeg skulle behandles: ”Pas nu på. Mere vil have mere vil have mere…”. Men helt ærligt, hvorfor er det standardreaktionen?! Jeg skulle bare have lidt i mine læber og min pande.

RJ: Jeg tror, udfordringen ligger i, at det som regel oftest er de eksempler, som har fået for meget i læberne eller for store bryster, man bliver eksponeret for. Det er dem, du lægger mærke til. Ofte hører vi også: ”Ej jeg skal ikke have Botox i læberne”. Botox lægges slet ikke i læberne, så det er en vis uvidenhed, som måske i virkeligheden er fair nok, for det er jo de overgjorte tilfælde, vi ser ”derude”. Det vi ikke ser, er alle dem, der er virkelig smukt behandlet. Dem, hvor vi tænker, at hun (eller han) har vildt gode gener. Som kosmetisk behandler er det vores fornemste opgave at nå dertil, hvor ingen andre kan se, at du har fået lavet behandlingen, men de kan se, at der er sket et eller andet med dig. Du får det dér friske look med mere glow og glød. Jeg kan mærke en radikal ændring fra 10-12 år tilbage til i dag. Det er lykkedes for branchen at trække kosmetiske behandlinger ned på et plan, hvor det er ’okay’ og normalt. Noget af det, vi gerne vil slå fast, er, at det er okay, at du træffer et valg og gør noget godt for dig selv! Hvis det er rigtigt for dig, at du skal træne hver dag, så skal du gøre det.

Man skal gøre det, som føles rigtigt for én selv. Man skal virkelig passe på med at gøre sig til dommer overfor andre.

Jeg sætter mig ikke til dommer overfor, hvad mine kunder har af ønsker, men jeg kan rådgive dem ud fra den erfaring, jeg har. Der er også nogle gange, hvor vi må sige nej, fordi vi f.eks. ikke kan stå inde for at lave så store læber.

rie

CR: Så I afviser folk, hvis de f.eks. vil have kæmpelæber?

RJ: Ja, så siger vi nej. Det er os som professionelle behandlere, der altid bestemmer, hvad der skal laves. Vi lytter selvfølgelig og er lydhør overfor de ønsker, vores kunder har, og vi gør os ikke til dommer over, hvad der er rigtigt og forkert. De fleste kan dog sagtens forstå, hvorfor vi måske skal gå ’den her vej’ fremfor den vej, man måske havde forestillet sig. Vi har også mange, der kommer ind og skal have lavet bryster, og som måske refererer til veninden, der har fået 500 ml i sine bryster, så ”det skal jeg også have”. Det er bare ikke sikkert, at du også skal have det – der er mange ting, der skal tages med i ligningen, hvis du skal have et naturligt resultat. Du kan være smallere, du kan have en anden proportion på din krop, som betyder, at 500 ml ville se unaturligt ud på dig. På den måde kan vi ikke sammenligne med andre. Det vigtigste er, at man står ved den, man er.

CR: Jeg ved ikke, om det er en generationsting. Hvis man pointerer, at en kvinde på +60 år ser smuk, bliver man tit mødt af ”ja, ja, men hun har sikkert også fået lavet en masse, så nu skal vi ikke rose hende for meget”. Det er da meget muligt, men det er jo smukt lavet!

RJ: Så længe udgangspunktet respekteres. Det er klart, at du jo ikke skal ligne en på 20 år, hvis du er 60. Jeg oplever egentlig ikke, at folk er aldersforskrækkede. Det handler i højere grad om, at folk er kede af at få at vide, at de ser trætte eller sure ud. Det er der jo ingen, der gider at få at vide, hvis man ikke er sur eller har sovet det, man skal. Så kunne det godt være, at det var noget, man skulle overveje at få fikset. Mange af behandlingerne er ikke så voldsomme eller indgribende, som mange forestiller sig. Desuden forsvinder mange af behandlingerne igen – hvis du ikke kan lide det, er der fuld fortrydelsesret. Men det sker sjældent, at folk ikke kan lide det! Den største ulempe er som regel, at man bliver glad for resultatet, og man derfor skal vedligeholde behandlingen.

CR: Oplever du, at det tager overhånd?

RJ: Nej, det gør jeg faktisk ikke. Det kan være, at det fordi, vi har mange kunder, der hviler meget i sig selv, og netop ikke forbinder kosmetiske behandlinger med at ændre eller se anderledes ud, men ser det som noget, der skal gøre, at de tager sig allerbedst ud i forhold til deres udgangspunkt. Det er jo det, vi gerne vil – fremhæve den bedste udgave.

CR: Hvis man så kigger på jeres forretning, er der nogle, der har spurgt ind til, hvorfor I er så dyre?

RJ: Jeg ved ikke, om vi er meget dyrere end andre.

Vi er dog heller ikke de billigste. Men vi tager de priser, som vi er værd.

Vi bruger kvalitetsprodukter, de bedste apparater og maskiner på verdensplan og vores personale er håndplukket og uddannet ned til mindste kompetence.

CR: Det kan jeg skrive under på! Alt fra første telefonsamtale, booking og behandling…

RJ: Der er jo også forskel på at købe en taske i Zara eller Chanel, eller på at flyve med EasyJet eller SAS. Det er jo et valg, man tager. Der er ikke noget, der er rigtigt og forkert. Det handler i bund og grund om, hvad man føler sig godt tilpas med. Jeg oplever ikke, at folk synes, vi er dyre, når de besøger os. Jeg oplever tværtimod, at folk gerne vil betale for et resultat. De vil gerne betale for kompetencen og erfaringen, særligt når det har med deres ansigt at gøre. Der er ingen, der har lyst til at gå ud ad døren og se skæv ud eller være fejlbehandlet. Jeg underviser også – og har gjort det i mange år – og vi modtager dagligt kunder, der har fået lavet behandlinger steder, hvor prisen har været lav og erfaringen tilsvarende, hvilket afspejler sig i resultatet. Der er ikke noget backup at hente. Så kan det godt være, at det var billigt, men hvad hjælper det, hvis du skal bruge en masse penge på at lave det om – og hvad hvis det slet ikke kan laves om her-og-nu?!

CR: Hvad gør I, hvis I har lavet noget, som kunden ikke er tilfreds med?

RJ: Jeg tror, at alt handler om forventningsafstemning. Der er selvfølgelig indimellem nogle, som ønsker et anderledes resultat end dét, der er muligt. Hvis man f.eks. er meget rynket, kan man ikke forvente et facelift med filler. Vi gør meget ud af at være tydelige omkring, hvad der er muligt. Nu laver vi også kirurgi, hvilket betyder, at vi kan vejlede og anbefale den allerbedste behandling. Det var blandt andet også derfor, vi åbnede vores kirurgiske afdeling. Nogle gange kunne man som kosmetisk behandler sidde i en situation, hvor kirurgi ville være den bedste løsning, men det kunne man ikke tilbyde – og skulle man så ”nøjes” med at tilbyde det næstbedste?

Vi vil ikke tilbyde det næstbedste. Vi vil tilbyde det bedste.

Når man får lavet den forventningsafstemning, så kommer man rigtig langt. På den måde undgår man utilfredse kunder langt hen ad vejen.

CR: Hvorfor skal man til forundersøgelse, hvis man ”bare” skal have lavet filler eller Botox?

RJ: Det er først og fremmest et lovkrav, så det er ikke unikt for CeriX. Har man ikke prøvet behandling før, skal man være helt sikker på at få fyldestgørende information, ligesom mange måske har en idé om, at de skal have en bestemt behandling, mens det måske er en helt anden behandling, der er den rette for lige præcis dem. Her er det afgørende med en forundersøgelse, hvor kunden vejledes i den rigtige retning. På den måde er forundersøgelsen et vigtigt redskab til at sikre, at man som kunde ved, hvad man går ind til, og hvad man kan forvente. Vi ser også altid kunderne til opfølgende kontrol, så vi sikrer, at kunden er tilfreds – men også at vi selv kan kvalitetssikre vores eget arbejde.

CR: Hvad er forskellen mellem Botox og filler egentlig?

RJ: Det er i virkeligheden to vidt forskellige behandlinger. Botox bruger man til at afslappe muskulaturen de steder, vi har bevægelse, f.eks. i panden, bekymringsrynken eller kragetæerne ved øjnene. Mange siger, vi ”lammer” – det kan man sagtens, men så kommer vi hen og tangerer det unaturlige. Mange er også nysgerrige på, om det overhovedet er muligt at behandle uden at komme til at se unaturlig ud. Ja, det er det! Det er et spørgsmål om mængde og erfaring i forhold til at lægge den nødvendige mængde med et naturligt resultat. Botox bruges altså til mimiske rynker, og det har i øvrigt en forebyggende effekt, for når du ikke kan bruge de bevægelser, der skaber rynkerne, så opstår de slet ikke – med Botox ”glatter” vi området og undgår nye rynker i området. Det er også derfor, det er vigtigt, at man behandler regelmæssigt.

Filler er en ’gel’, der består af 98% vand og 2% hyaluronsyre. Hyaluronsyre er det sukkerstof, vi i forvejen har i kroppen, som binder vand, så filler er et meget naturligt produkt, som indeholder ingredienser, vi i forvejen har i kroppen. Filler bruger vi de steder, hvor vi gerne vil løfte huden eller skabe mere volumen. Filler bruges f.eks. til næsekorrektion eller hagekorrektion. For 10 år siden handlede filler meget om at ’jagte’ rynker. I dag er man blevet meget klogere i forhold til at arbejde med at løfte og genskabe tabt volumen. Vi mister jo kollagene fibre med alderen, og det hele drager mere sydpå, og det betyder, at den volumen, som vi har på kinderne, skvatter ned mod kæbelinjen (og hamsterposerne), når vi bliver ældre, og i stedet for ’bare’ at tilføje volumen i underansigtet, arbejder vi med at løfte og genskabe volumen de steder, hvor den er forsvundet. Derudover har vi selvfølgelig mange andre behandlinger. Det er sjældent, at Botox og filler kan stå alene, eller er det, man måske skal starte med. Vi har også laser og Ultherapy®, som er nogle af vores mest populære behandlinger, netop fordi det ikke involverer nåle, og det kan være et meget ligetil sted at starte. Sjovt nok synes folk, at det er mere okay, selvom det også er kosmetiske behandlinger.

forskel

CR: Men er der så forskel på Restylane og filler? Er det forskellige præparater?

RJ: Det er det samme. Filler svarer til at sige ”mælk”, og så er der selvfølgelig forskellige producenter, der laver mælk, f.eks. Arla, Egelykke osv. Filler er ”hovedgruppen”, mens Restylane er en producent. Der findes mange forskellige producenter, der laver filler. Vi bruger primært Restylane hos CeriX, og det er fordi, det er et af de produkter, der er lavet allerflest studier på, på verdensplan. Som behandler giver det os en sikkerhed, at det produkt, vi bruger, er så gennemtestet og sikkert som overhovedet muligt. Restylane har desuden en bred produktportefølje – der er ikke kun 2 eller 3 produkter, dvs. vi kan meget bedre customize behandlingen. Det er supervigtigt, for ingen er ens, og alle skal ikke have den samme behandling. Der er det vigtigt, at vi kan vælge produkt ud fra udgangspunktet.

CR: Igen kan jeg lige tilføje, at det må skyldes uvidenhed, hvis nogen synes, det er voldsomt at få Botox. Det chok, jeg fik ved Botox, var, at det på ingen måde gjorde ondt! Jeg startede med læberne, og det synes jeg nev lidt, men Botox…der havde jeg jo ingen bedøvelse på, og det var virkelig slet ingen sag. Det gør jo slet ikke ondt, og man mærker nærmest ikke nålen.

RJ: Botox blev for nogle år siden kåret som én af verdens mest sikre behandlinger. Nogle siger måske: ”Jeg skal ikke have Botox, for sidst jeg prøvede det, faldt mine øjenbryn ned, eller min pande blev tung”. Det har intet med selve Botox’en at gøre! Det er behandlerbestemt, og der er vi tilbage til dét med prisen. Det kan godt være behandlingen er billig, men hvad nytter det, hvis dine bryn er faldet ned i 4 måneder? Så er det måske bedre med en grundig og sikker behandling, hvor der kigges på anatomien. Botox er et fantastisk produkt og en meget ligetil behandling, som hverken er farlig eller smertefuld, hvis man lader sig behandle af professionelle behandlere.

CR: Ja, vi hører jo ofte om skrækhistorierne. Vi hører sjældent om de eksempler, der er gået godt.

RJ: Man kunne nogle gange godt ønske sig, at folk var mere åbne, når de har fået et godt resultat. Der er vi bare ikke helt endnu. Det bliver bedre, og selvom vi har mange søde mennesker, der anbefaler os på Trustpilot, er der bare mange, der ikke er helt klar til at dele deres oplevelser med kosmetiske behandlinger endnu. Men vi er nødt til at dele ting for at nedbryde tabuerne omkring kosmetiske behandlinger, for ellers bliver vi ved med at være uvidende omkring de (naturlige) resultater, det er muligt at opnå. Det håber jeg virkelig vil ændre sig i fremtiden og de kommende år – vi skal dele med hinanden!

Vi deler i vildskab, når vi har været til frisøren eller købt en ny smuk kjole, og det skal vi også gøre, når vi har fået kosmetisk behandling, for på den måde sikrer vi, at folk går de rigtige steder hen fra starten og undgår dårlige resultater.

CR: Jeg delte jo på min Instagram, at jeg havde fået lavet behandlinger, hvilket gav sådan nogle reaktioner á la: ”hvor er du modig, at du deler”… Men der var jo ikke noget anderledes ved mig, så jeg følte mig egentlig ikke supermodig – det var jo ikke en ’ny’ mig. Mange var overrasket over, at det ikke så unaturligt ud. Jeg havde lidt mere fyldige læber og en pande, jeg ikke var mega irriteret over hver gang, jeg kiggede i spejlet. Det var jo ikke en ny mig. Men det er jo dét, der er hele pointen – og jeg tror netop, at det er fordi mange, der får naturlige resultater, ikke deler!

RJ: Noget af det, som betyder allermest for mig, og noget af dét, som gør, at jeg er allermest glad, når jeg går på arbejde, er, at jeg gør folk glade. De kunder, der går ud ad min dør, er alle sammen glade. De kommer i øvrigt af egen fri vilje. De kommer, fordi de har lyst til at komme hos mig, og de går allesammen glade ud ad døren.

Hvis du er tilfreds med dig selv, bærer du også dig selv bedre – du får en helt anden karisma – og det er da altafgørende for, at man fremstår som den, man gerne vil.

Og det kan være uanset, om det er en rynke, eller om det er en lille pigmentforandring, en mavedelle, nogle strækmærker eller kar på benene.

CR: Ja, den sidste med karsprængningerne tror jeg, at der er mange, der slet ikke kender til og ved, at der rimelig nemt kan gøres noget ved?

RJ: Det er sjovt nok, at der er mange, der ikke ved, at man kan gøre noget ved karsprængninger på benene. Det er egentlig ikke en ny behandling. Det er en behandling, jeg har lavet i 12 år, og den var heller ikke ny forud for det, men indtil 3-4 år siden var der ikke særlig mange, der var registreret til at udføre behandlingen i Danmark. Vi har været en lille håndfuld, og vi har altid lavet rigtig mange af den slags behandlinger. Fjernelse af kar på ben er helt klart én af de behandlinger, vi laver allerflest af. Det handler igen om at turde dele – der er rigtig mange, der har karsprængninger. Langt størstedelen af alle kvinder får karsprængninger på benene i løbet af deres liv. Nogle får det før end andre, fordi det kan skyldes genetisk disponering. Så opstår der også ofte øget tryk i forbindelse med graviditet, eller hvis man flyver eller står meget op. Der er nogle, der har så mange kar, at det nærmest ligner et helt metrokort på benet – og det er muligt at gøre noget ved! Også selvom man har mange. Det kræver naturligvis en lille smule mere, men det kan lade sig gøre. Jeg har kunder, der ikke har haft bare ben i 20 år. De har ikke været på stranden, de har ikke haft en kjole på. De har altid haft strømper eller en lang kjole på, eller også har de været nødt til at putte makeup på for at dække karrene.

CR: Det er jo de historier, det handler om! Det handler om, at du skal gøre noget ved det, hvis der er noget, du er rigtig ked af. Har du fået en masse pigmentforandringer efter din graviditet, og er du ked af dem, kan du rent faktisk gøre noget ved det. Det betyder ikke, at alle der har pigmentforandringer skal gøre noget ved det. Eller elsker man sine karsprængninger, er det fantastisk! Men er man virkelig ked af dem, og har man ikke haft bare ben i 20 år på grund af det, er det da fantastisk, at man kan få det fikset!

RJ: Livet er for kort til at være ked af småting. Det er det bare. Er der noget, der går dig på, skal du gøre noget ved det!

CR: Hvilken alder bør man gå i gang med at få behandlinger? Nogle starter jo allerede i starten af 20erne. Hvad kan være fordelen ved at starte tidligt?

RJ: Først og fremmest er der ingen ’rigtig’ alder for, hvornår man skal gå i gang med en behandling. Vi er igen tilbage til dét med, at vi ikke skal gøre os til dommer over, hvornår det rigtige tidspunkt er. Det, der er vigtigt, er, at der er et problem. Vi behandler ikke, hvis der ikke er en rynke til stede eller, hvis der ikke er noget visuelt at se. Vi behandler altså ikke alene for at forebygge. Det er meget populært i andre lande, hvor man f.eks. lægger mikrodoser af Botox for at forebygge. Det gør vi ikke hos CeriX – der skal være et ’problem’, før vi laver en behandling. Der kan være nogle, der rent genetisk, har en rynke mellem brynene, eller siden teenageårene har løftet deres bryn, og når de så fylder 18 år, har et vaskebræt i panden – og så kan man sammenligne det med én på 45 år, som ikke har en linje i panden. Det gør det svært at lave en regel om, at du først må starte, når du er over 40 år. Der er forskel på, hvornår vi genetisk set og rent mimisk danner rynker. Det betyder, at nogle kan være 20 år, mens andre kan være 50 år, når de starter med at få behandling. Jeg anbefaler dog, at man ikke starter alt for sent. Det betyder selvfølgelig ikke, at vi ikke kan behandle kunder, der har flere rynker eller har et større tab af volumen. Vi skal dog bruge mindre mængde, når man starter tidligere, fordi vi kan opnå en forebyggende effekt.

Design uden navn

CR: Folk siger ofte, at det er en dyr fornøjelse. Mange anfægter, at Botox f.eks. kun holder nogle måneder. Men hvis jeg har forstået det korrekt, holder både Botox og filler længere, hvis man får det gjort regelmæssigt?

RJ: Når du ikke skal have lavet filler fra bunden hver gang, vil det holde længere og længere. Ved Botox ved vi, at muskulaturen bliver mindre. Det svarer til ikke at have trænet i lang tid, eller hvis du har haft dit ben i gips – når du får gipsen af, vil benet i gips være mindre end det andet. Det skyldes, at musklen har været inaktiv i en periode. Musklen forsvinder ikke, den bliver bare mindre. Det er helt det samme, når man får Botox – musklen forsvinder ikke, den bliver bare mindre og mere inaktiv. I takt med at musklen bliver mindre og mindre, bruger vi også mindre mængde, når vi behandler. Du betaler kun for mængden hos CeriX (red. og ikke pr. område). Det kan være en ulempe, for når du betaler pr. område, har man tendens til at trække den lidt for lang tid med at få lavet sin behandling, fordi man ved, at prisen er den samme, uanset om man kommer hver tredje eller hver sjette måned. Så går der måske lidt for lang tid i forhold til, hvad vi ved, der er gavnligt i forhold til en forebyggende effekt. Derfor har vi hos CeriX gjort det på den måde, at du kun betaler for den mængde, vi lægger ind, men vi vil også gerne have, at du får behandling med det interval, som vi ved, er det bedste i forhold til dit resultat – og i forhold til at opnå en forebyggende effekt. Det skal selvfølgelig være fair for dig som kunde og for os som forretning. Vi ved, at hvis du kommer med det anbefalede interval, skal vi bruge mindre mængde – dvs. det bliver billigere for os. Så det skal selvfølgelig også komme dig til gode, så det også bliver billigere for dig som kunde. Det har vi haft god succes med, og jeg håber også, at kunderne synes, det er troværdigt.

CR: Jeg blev glad hver eneste dag, når jeg vågnede efter min behandling…

RJ: Det er det, man skal gøre op med sig selv. Det er jo en prioritering. Det er også dyrt at have en personlig træner – men hvis du opnår de resultater, du vil, fremfor selv at gå rundt nede i dit fitnesscenter og ikke opnå de resultater, du vil, så er det jo en god investering. Det jo helt op til én selv, om det er noget, man har lyst til at investere i.

CR: Der er en ret stærk fordom om, at sociale medier kan være skyld i et fordrejet billede af skønhed. Har det ikke en konsekvens, at vi er så eksponeret for folk, der ser helt fejlfri ud på de sociale medier? Det kan måske give anledning til behov for at få behandling og komme til at ligne dem?

RJ: Sådan er det sikkert mange steder – vi oplever det ikke hos CeriX. Det kan være fordi, vi er gode til at informere og forventningsafstemme i forhold til de behandlinger, vi laver – og vores udgangspunkt er at lave naturlige resultater. Det kan godt være, vi bliver fravalgt på den baggrund. Jeg synes ikke, at vi oplever, at yngre piger har en vrangforestilling om, hvordan de ’skal’ se ud.

Vi gør også meget ud af at vejlede folk i, at de er smukke, som de er, og at man ikke skal lave noget om, blot fordi man kan. Og i øvrigt er det ikke supercool at ligne hinanden. Vi skal jo ikke alle sammen være ens.

Det er et kæmpeproblem, hvis alle piger tror, de skal ligne Kim Kardashian. Jeg har også haft nogle piger, der gerne vil have lavet såkaldte ’fox eyes’, men det laver jeg ikke.

CR: Hvordan er det med skønhedsbehandlinger i Danmark? Er vi lidt bagud i forhold til andre lande?

RJ: Der er jo janteloven i Danmark, og den lever i bedste velgående – ikke kun når det handler om kosmetiske behandlinger. Men jeg mener egentlig ikke, at vi ikke er parate til kosmetiske behandlinger i Danmark. I CeriX har vi flere hundrede kunder igennem hver dag, så hvis Danmark ikke var klar, havde vi ikke en forretning, der kunne vokse på den måde, den gør. Men jeg tror også, det hænger meget sammen med den vision, jeg har haft med CeriX fra starten. Mit mål har altid været at gøre det lige så normalt at få kosmetisk behandling som at gå i Matas. Det er også derfor, alle CeriX klinikker ligger meget synligt i gadebilledet – vi vil ikke gemmes væk som noget forbudt. Vi er godt på vej i forhold til at nedbryde alle tabuerne.

CR: Jeg oplever, at mange holder igen med kosmetiske behandlinger, fordi omverdenens reaktioner ofte er ret voldsomme?

RJ: Noget af det, vi har gjort allermest ud af i CeriX, er at have rigtig mange før- og efterbilleder. Det er helt vildt afgørende at man kan se, at der ikke er tale om KÆMPE store forandringer, men der er en forandring, som man selv vil kunne se. Jeg håber og tror på, at hvis folk kigger på vores før- og efterbilleder, at de vil kunne se, at vi ikke laver noget, der er langt væk fra udgangspunktet, og som gør, at man kommer til at se unaturlig ud. Vi informerer desuden virkelig grundigt før en behandling. Vi vil gerne have, at vores kunder er eksperter på deres behandling, så de ved, hvad vi kommer til at gøre, og hvad de kan forvente med den pågældende behandling. På den måde oplever vi mere tilfredse kunder. Jeg har behandlet mange af mine kunder i mange år, og det er en stor luksus, men det er også en fordel for mig som behandler, at jeg kender deres ansigter. Heldigvis har vi så meget erfaring, at jeg er sikker på, at vores kunder er tilfredse allerede efter første gang. Jeg ved dog, at jo flere gange, man har fået lavet behandlingen, jo mere tilfreds bliver man, fordi vi efterhånden kender anatomien så grundigt.

CR: Jeg blev virkelig taget godt imod hos CeriX som ny kunde. Nu skal det ikke være en salgstale, men jeg var i jeres afdeling i Hellerup, og på intet tidspunkt følte jeg, at jeg ikke havde det helt vildt godt og fik en helt oprigtig god behandling. Det var alt fra receptionisten til hende, der behandlede mig. Der var tid til mig, og det vi skulle. Det var vitterligt en rigtig god oplevelse. Du kan sagtens betale mindre, men så er det jo ikke den dér unikke oplevelse.

RJ: Det er i hvert fald fejlagtigt, hvis man som klinik tror, at man kan behandle kunderne i forretningen som et nummer i rækken, fordi så er det netop, at vi oplever dét med, at vores kunder bliver ens – og det er den samme behandling, der bliver lavet.

Vores kunder er ikke ens! Alle vores ansigter er forskellige, og det skal vi respektere, når vi laver en behandling, og det gør, at vi også bruger mere tid på vores vejledning, så man forstår, hvorfor man skal behandles, som man skal.

CR: Jeg forventede faktisk selv, at de ansatte i CeriX ville se lidt unaturlige og behandlede ud. Men det fik jeg i dén grad modbevist, så det har også noget at gøre med at kigge på de folk, der er på klinikken. Jeg har været på klinikker, hvor behandlerne har set helt overbehandlede ud.

RJ: Det er helt rigtigt set. Det plejer jeg også at sige til kunder, der kan være skeptiske til en konsultation: ”Kig på mig, Kig på mit personale. Hvis du synes, jeg ser unaturlig ud, så er det ikke her, du skal behandles, for så kan jeg ikke opfylde dit ønske”. Der er ingen hos CeriX, der ser unaturlige ud, for det er så vigtigt, at vi illustrerer dét, man kan forvente hos CeriX.

CR: Jeg blev instinktivt helt tryg, fordi alle var så naturlige og imødekommende. Selvfølgelig vidste jeg godt, at alle ansatte selvfølgelig har fået lidt Botox eller noget behandling.

RJ: Ja, det er jo det, vi sælger, så hvis vi ikke selv fik lavet det, ville det være underligt. Men hvis vi var overbehandlede var det formentlig nok fordi, det var det, vi synes, var æstetisk pænt – og så bliver det et problem, for så er det nok også dét, man laver på sine kunder.

CR: Forfængelighed kan nærmest være lidt en skam. Der er nogle bevægelser, som handler om at være autentisk, have kropsbehåring eller hylde dellerne – og så kan der godt opstå en skam omkring dét at få lavet en behandling. Det synes jeg virkelig er ærgerligt… jeg havde f.eks. ikke dårligt selvværd, da jeg fik lavet mine behandlinger, jeg blev bare endnu gladere for at kigge mig selv i spejlet om morgenen. Hvorfor tror du, at det er så svært at acceptere, at vi er forfængelige? Er det janteloven?

RJ: Jeg tror i høj grad, at det handler om, at vi skal turde stå ved de valg, vi træffer. Vi er alle forfængelige, mænd som kvinder. Det kan både være, når vi får lavet kosmetiske behandlinger, men det er jo også forfængeligt at købe en ny kjole i Zara, købe ny makeup eller gå i fitnesscenteret og spise sundt. Forfængelighed er rigtig mange ting, og dem, som ikke får lavet kosmetiske behandlinger, er jo også forfængelige på andre områder. Igen er det afgørende, at det indre harmonerer med det ydre. Mange kommer ind og føler sig mere friske og yngre end det, de ser i spejlet – og de to ting skal jo harmonere. Det gælder også den anden vej rundt.

Du kan ikke komme og tro, at du får det godt indeni, når du forbedrer dit ydre. Det er ikke et quick fix. Har man det godt og føler sig tilfreds med sig selv, er man også bare et gladere menneske.

Jeg siger til mig selv hver dag, at jeg elsker mit spejlbillede. Det gør jeg for at mene det og for at skabe positivitet omkring mig selv.

CR: Du er jo en businesskvinde med 8 klinikker i en meget tidlig alder. Jeg tror, mange bliver helt forpustede på dine vegne. Har du overhovedet lyst til at stoppe med at køre med 180 i timen?

RJ: Ja! Det har jeg. Jeg tror som så mange andre ting, at det kan se enormt nemt og glamourøst ud på overfladen, men det er det bare ikke altid. Hårdt arbejde er heller ikke altid lykken. Jeg er supertaknemlig for alt det, vi har opnået, og som vi har arbejdet benhårdt for at nå. Det har også haft sin pris, og det tror jeg, at alle iværksættere og selvstændige kan forstå. Det er ikke lutter lagkage. Det kan godt se pænt ud, men man skal være villig til at investere i det, og det betaler man en pris for f.eks. i forhold til familie og venner, som jeg ikke har set lige så meget, som jeg gerne vil. Så har jeg i øvrigt ikke prioriteret mig selv nok – og på et tidspunkt når man til et punkt, hvor man ved, at man ikke kan blive ved. Men jeg ved, at det her vil jeg gerne nå, og dét jeg sætter mig for, skal jeg nok nå. CeriX har en størrelse i dag, hvor vi har så mange fantastiske mennesker med ombord og et stort hovedkontor, og når man når dertil, er det fedt! På et tidspunkt er det nødvendigt at indse, at man ikke kan være alle steder på én gang – og det har været virkelig svært for mig at give opgaver fra mig. Det er dog en forudsætning for at blive ved med at lave dét, man elsker. Det er blevet en klar prioritet for mig, at det er mig, der kommer først, for ellers kan jeg ikke køre i det tempo, jeg gør. Det betyder f.eks., at jeg bruger rigtig meget tid på meditation og spiritualitet, så jeg sikrer, at mit sind er klart og produktivt.

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af CeriX (@cerix.dk)

Jeg er nået til et punkt, hvor forretningen har vokset sig så solid, at jeg kan skrue ned. Vi har fået bygget så stærkt et apparat op, at det kan køre uden, at jeg er alle steder. Tingene kører af sig selv, og det har jeg det faktisk rigtig godt med. Alt handler ikke kun om arbejde længere. Hviler man i sig selv, har man en anden balance.

CR: Får du hug på de sociale medier?

RJ: Ja. Der er nogle, der kan have ondt mange steder. Det følger nok desværre bare med. Når man stikker næsen frem, skal man også være parat til at få nogle hug (desværre). Jeg ville ønske, det ikke var sådan. Jeg har været nødt til bare at lade det fare. Jeg ved, hvad jeg kan, og hvad jeg har præsteret. Jeg har arbejdet benhårdt og investeret hver en krone. Jeg er nået til et sted, hvor jeg er ligeglad med, hvad folk mener om mig. Der kan være skidekoldt på toppen, og det er et valg, man tager – og hvis man ikke kan lide at være der, skal man hoppe ned derfra, for der er ingen, der tvinger dig til at være der. Jeg har taget et valg om at være der, og jeg befinder mig godt der. Det betyder ikke, at jeg vil være der for evigt.

Lige nu føles det rigtigt, fordi jeg synes, jeg gør en positiv forskel for den kosmetiske branche og for dét at aftabuisere og skabe en god arbejdsplads. Hvis det på et tidspunkt ændrer sig, skal jeg lave noget andet, men så længe det stadig giver mening, så giver det også mening for mig.

cerix 5 år